måndag 29 augusti 2011

ett framsteg två bakslag...

De har tagit bort CVK:n det känns skönt att den är borta. Vi blev så till oss, han skall inte vara uppkopplad eller ha några otäcka slangar hängande från halsen.

Igår på morgonen fick jag så in i helvetes ont i magen, rullstol till förlossningen, kontroll som egentligen inte visade något, åkte därifrån med värktabletter. På em hade jag tagit full dygnsdos av värktabletter och fick feber och frossa, tillbaka till förlossningen, nya undersökningar. Dropp, antibiotika och inlagd på BB... misstänkt livmoder inflammation Jag är fortfarande fastande, men mår mycket bättre. Känner av lite grann i magen men inte alls samma smärta som igår. Nu väntar jag på mina provsvar. Jag får lov att vänta hos lillebror.

Någon timme senare efter att CVK:n dragits fick lillebror någon orytm, vilket resulterade i EKG medicinering och uppkoppling. Denna medicinering typ nollställde hjärtrytmen och fick hjärtat att pumpa rätt igen.

Så nu är vi inte oroliga för duktus, förträngningar i aortan eller det förhöjda tryck som finns i höger kammare, utan för den rubbning han har i rytmsystemet. Det kan växa bort inom det första levnadsåret, med medicinering som backup. Gör det inte det så kan det bli aktuellt med ett ingrepp i skolåldern. Han skall ligga kvar för observation i ett par dagar. Vi skall lära oss att lyssna på hjärtat hur det låter normalt. Om några veckor så kommer han kallas in för att göra ett dygns EKG.

För storebror går det hur bra som helst på M&W. Idag var mormor och farfar med honom och träna! Mormor är helt såld på M&W tycker att det är fantastiskt bra och gör mycket för Malte. Det känns i mamma hjärtat att inte vara med och uppleva hans stora framsteg och lära sig hur jag skall hjälpa honom. Förhoppningsvis hinner jag vara med på några täningspass innan det är slut för den här gången. Jag tröstar mig med att detta kommer fortgå och att jag med all sannolikhet kommer vara trött på M&W någon gång i framtiden.

Nu är det pumpa dags..

Tack igen för alla fina hälsningar och meddelanden. Det är underbart när det plingar i telefonen eller är en massa meddelanden i inkorgen på FB.



1 kommentar:

  1. Hej min fina vän, du och fin familj finns i mina tankar ständigt.. Hoppas att ni får åka hem snart vill bara ge dig en kram just nu och ta bort allt det onda.. Du är en underbar människa och fantastisk mamma Louise glöm aldrig det.. Jag är så tacksam och stolt över att ha just dig som min vän.. Lilleman är bara för söt.. <3<3<3 finns för dig., Kramar Ella

    SvaraRadera